Vejledning og aftalegrundlag for bilindpakning med skiltegaranti

Indledning

Denne beskrivelse har til formål, at fastlægge en fælles standard til vejledning for såvel private som erhvervs kunder og for leverandører, som er medlem af foreningen Skilt & Print Branchen i Danmark.

Disse medlemmer er kvalitetsstemplet af Skiltegaranti som er Skilt & Print Branchens særlige garantiordning. Der er således tale om et aftale grundlag til afstemning af kundes forventninger ift. til praktisk og økonomisk optimal kvalitet fra leverandøren. For kunde en solid forskel i form af en ekstra sikkerhed for at eventuelle uoverensstemmelser mellem kunde og leverandør kan afgøres ved syn og skøn, udført af udpeget fagperson fra Skiltegaranti.

1) Folie indpakning, et alternativ til lakering

At få en bil pakket ind i folie, med eller uden reklamer, kan ikke sammenlignes med at få sin bil omlakeret hos en autolakerer. Men det er et på mange måder stærkt alternativ. Indpakning beskytter ny original lakering, og er hurtigere og billigere at reparere i tilfælde, hvor der er slid eller skrabeskader som ikke er dybere end folien. Der findes langt fra ligeså mange farve nuancer i folie, som der kan blandes af lak produkter. Til gengæld findes der folie som har spændende effekter, der ikke kan opnås ved lakering.

En lakeret bil, som kun har været delvist dækket af reklamer i en årrække, kræver i bedste fald kraftig polering efter afmontering af reklamer. Under reklamerne gemmer der sig beskyttet lak, resten af overfladen er slidt af UV bestråling, nedbør, syrenedfald og partikler i fartvinden.

Slidt og skadet lak på en bil, kan ikke repareres eller skjules med indpakning. Selv de tykkeste indpakningsfolier er så tynde, at underliggende stenslagsskader, indefra kommende tæring og afskalning af lak lag, tydeligt ses på foliens overflade. Folie er ikke diffusions tæt, derfor kan den heller ikke standse evt. påbegyndt korrosion eller erosion på/i karosseri dele, som kan være opstået som følge af slid, skrammer og stenslag. Hold derfor øje med opstående ujævnheder på folien, gør man ikke det, kan folien snarere accelerere processen, da folien holder på fugten.

2) Valg af materialer

Bilindpakning er et marked i vækst. Folieproducenter kommer derfor hele tiden med nye spændende produkter på markedet. Der er tre generelt forskellige valgmuligheder:

  1. Indfarvet folie eller print uden reklamer og grafik
  2. Reklamer og grafik, folie eller print, integreret eller udskiftelige.
  3. Eget design/layout, eller totalløsning med design fra leverandøren.
  4. Stenslagsfolie, der er glasklar, meget kraftig fim,som udelukkende tjener det formål, at beskytte lak på særligt udsatte steder. Kan også med fordel bruges oven på indpakningsfolie.

3) Basis omfang og aftalegrundlag af indpakning

  • Køretøj leveres nyvasket af kunde til leverandør. Evt. nano eller voks behandlede overflader skal ligeledes af kunden være grundigt afrenset.
  • Nødvendig affedtning for optimal vedhæftning for folie foretages af leverandøren.
  • Kontrol af køretøj af kunde og leverandør i fællesskab, se afsnit 6 og 7.
  • Kun glatte, lakerede og udvendigt synlige overflader dækkes med folie af 3D formbar kvalitet.
  • Skiltegaranti opdaterer løbende liste over folie produkter, som er godkendt. Men det er op til den enkelte leverandør altid at være opmærksom på opdateringer fra de forskellige foliefabrikker og rådgive sine kunder ud fra opdateret viden, håndværksmæssige kompetencer og garantiforpligtelser.
  • Falser omkring døre og klapper dækkes kun delvist, dvs. alene af den folie, der er til overs ved gennemskæring af folie i sprækken mellem dør/klap og øvrigt karrosseri. Hvor det er teknisk muligt, udføres indpakning uden samlinger på hver enkelt karosseri del. Undtagelser er typisk dørhåndtag, kofangere, spejle og fenderlister, samt samlinger i karosseri med lister eller bløde fuger.
  • Leverandøren kan forbeholde sig ret til at lave samlinger med overlap i tilfælde af at et køretøj har større ubrudte flader end de materiale bredder der kan skaffes i ønsket farve- og kvalitet.
  • Karosseridele af umalede, imprægnerede, overfladebehandlede og/eller struktur prægede materialer i plast og metal, indpakkes som hovedregel ikke i folie.
  • Leverandøren er pligtig til altid at kunne fremvise og overholde seneste aktuelle dokumentation og monteringsvejledninger for de folieprodukter som aftales benyttet.

4) Udvidet omfang

  • Folie i falser omkring døre og klapper
  • Ekstra beskyttelse mod stenslag
  • Reklamer på rude
  • Toning/solfilm på ruder

5) Reduceret omfang

  • Der er mange muligheder for at spare penge på en bilindpakning og stadig opnå både øjenåbnende effekt og overflade beskyttelse. Visse karrosseridele kan undlades.
  • Man kan vælge billigere materialer til kortere varende formål.

6) Før arbejdets start

Før du afleverer din bil til indpakning er der nogle forhold kunde selv skal være opmærksom på.

  • Bilen afleveres renvasket og indvendig rengjort.
  • Bilens lak skal være afrenset fuldstændigt for nano eller voks behandling.
  • Såfremt køretøjet ikke kan dokumenteres i 100% original lakering, tages der som udgangspunkt forbehold for holdbarhed/vedhæftning på de karosseridele der er omlakeret. Forbeholdet kan ophæves ved dokumentation af at den foretagne lakerings kvalitet overholder bilmærkets gældende regler.
  • Kvalitets dokumenteret lakering kan under ingen omstændigheder indpakkes tidligere end 4 uger efter lakeringen.
  • Bilen må ikke være undervogns/hulrumsbeskyttet inden for de seneste to uger før aflevering. Der gøres opmærksom på at efterfølgende undervognsbehandling også kan angribe klæbestof ved foliens kanter, f.eks. skærmkanter.
  • Det skal ligeledes aftales hvilke dele på bilen der evt. skal afmonteres for opnåelse af optimalt resultat. Der udpeges endvidere hvor evt. samlinger i folie, kan blive nødvendige, grundet dele som ikke afmonteres, eller der er flader som er større end de materialer, der skal anvendes kan dække i ét stykke.
  • Leverandøren erstatter ikke afmonterede dele på køretøjer, som går itu ved afmontering. (evt. betinget af nyvognsgaranti).

7) Ved arbejdets start

Uanset om din bil er ny eller brugt, kan den have skader, eller der kan være særlige forhold- og forventninger som det er vigtigt at afstemme. Når du afleverer din bil til indpakning, skal du selv eller en stedfortræder derfor være tilstede for en gennemgang af bilens stand. På en tegning eller fotos af bilen gøres notater om skader, fejl og mangler, som attesteres af begge parter.

  • Eventuelle ridser, stenslag og andre skader eller mangler.
  • Dele på bilen som ikke kan pakkes ind i folie, f.eks. plastdele med imprægneret eller struktureret overflade.
  • Dele på bilen som aftales undtaget indpakning, eller indpakkes eller dekoreres på anden vis.
  • Emblemer og mærkater som skal afmonteres for indpakning, kan ikke altid fjernes uden at tage skade. Det er derfor normalt ikke indeholdt i tilbud at disse bliver monteret igen efter indpakning. Med mindre andet aftales, udleveres de i en pose til dig, i den stand de er afmonteret når du henter din bil.
  • Leveringstid bekræftes. Med mindre andet aftales afsættes 3 dage til opgaven, Det er vigtigt for foliens vedhæftning, at bilen ikke er kold. 1. dag forberedes bilen med affedtning og temperering for optimal vedhæftning. 2. dag pakkes bilen ind- og der eftervarmnes på de af bilens flader hvor folien er stresset/udvidet mest. 3. dag er hærdetid, samt efterkontrol af vedhæftning.

8) Leveringen

Husk som kunde at få disse 3 ting med hjem:

  1. Emblemer og andet, som evt. er afmonteret af leverandøren.
  2. Ekstra stykker af folien som er benyttet til din bil. De kan bruges til småreparationer og til test af kemiprodukter inden de prøves på bilen.
  3. Denne vejledning, der sammen med faktura og er dit garantibevis.

Husk også at købe plejemidler som leverandøren/folieproducenten anbefaler.

Tillykke med din ”nye bil” som du nu har givet et helt personligt udtryk. 

9) Vedligehold/pleje af folie overflader

Enhver form for garanti forudsætter at det købte produkt anvendes og vedligeholdes korrekt. Fælles for optimal pleje af folie og lak, er grundig pleje med rensning og voksning hver 3. måned og skånsom jævnlig vask I mellemliggende perioder. Som nævnt er folie og lak forskellige. Brug derfor altid plejemidler der er beregnet til folie. Håndvask bilen med masser af vand og begrænset anvendelse af sæbeopløsning med mildt neutralt opvaskemiddel eller autoshampoo. Alternativt den billigste maskinvask uden kemi og voks. Meget kraftige rengøringsprodukter som insektfjerner og fælgrens kan være direkte ødelæggende for folie. Det er vigtigt og nemt at teste et produkt på ekstra stykker af folien, der er benyttet på din bil.